Calitatea, mai importanta decat cantitatea

De fiecare data cand este discutata durata somnului optim, suntem sfatuiti sa ne odihnim intre sase si opt ore in fiecare noapte. Desi aceasta este o idee veche, studiile recente sugereaza ca este o informatie generala, fara destule fundamente. 

Centrul de Cercetare pentru Somn “Surrey”, din Marea Britanie sustine ca calitatea somnului este mai importanta decat cantitatea. Mai mult, cantitatea optima de somn este diferita de la om la om, cu durata medie de timp cuprinsa intre cinci si noua ore in total.

Citeste mai departe pentru a afla 5 modalitati de a te trezi dimineata fara oboseala, si de a-ti imbunatatii calitatea somnului in timpul noptii.

#1 Evita consumul de cafea, vinul rosu si ciocolata inainte de somn

Daca vrei sa te bucuri  de un somn profund si odihnitor, este important ca somul tau sa fie in mare parte neintrerupt.  Dureaza pana la patru ore sa cazi intr-un somn cu adevarat profund si energizant. Intreruperile constante din aceasta perioada iti afecteaza calitatea odihnei si te va lasa cu senzatia de oboseala dimineata.

Pe langa faptul ca nu ar trebui sa mananci cu cel putin doua ore inainte de somn pentru a-i oferi corpului timp de a digera mancarea, exista si anumite alimente care ii ofera corpului o senzatie de neliniste daca sunt consumate inainte de culcare, fiind dovedite stiintific ca perturba sistemul digestiv si iti intrerup somnul. Cafeaua, vinul rosu si ciocolata cu lapte sunt toate exemple de prima importanta, de la care ar trebui sa te abtii cat mai mult timp inainte de somn. Este recomandat sa nu consumi aceste produse dupa pranz, dar daca acest lucru nu este posibil si incepi sa ai o pofta, inceara sa nu le mai consumi cel putin dupa ora sase. 

#2 Mergi la toaleta chiar inainte de a-ti va propune sa dormi

Majoritatea dintre noi alegem sa ne petrecem timpul dinainte de somn citind, urmarind televizorul, sau jucandu-ne si vizionand diverse lucruri pe telefon, neglijand cea mai importanta activitate care ne-ar imbunatatii somnul – mersul la toaleta. Vezicile noastre se pot umple incet si in mare parte neobservate in acest timp, fortand rinichii sa lucreze pe tot parcursul noptii in timp ce dormim, impiedicandu-ne sa avem un somn linistit si adanc.

#3 Gandeste-te la lucruri care iti aduc fericire in primele momente ale diminetii

Sentimentele de stres si anxietate sunt tot timpul accentuate dimineata, datorita unei combinatii a modelelor tale de gandire subconstiente care apar in timpul somnului, si a cresterii nivelului de cortizol in corpul tau. Acest lucru te poate face sa te simti obosit si letargic chiar si dupa un somn bun. Pentru a incerca sa elimini aceste ganduri negative, incearca sa te concentrezi in mod activ la ceva pozitiv legat de ziua care urmeaza, la un lucru care iti aduce liniste, sau pur si simplu un lucru pe care il astepti cu nerabdare.  

#4 Creeaza-ti un regim de exercitii pentru dimineata

Desi este posibil sa te trezesti devreme si sa nu te simti obosit, acest sentiment de vigilenta poate disparea rapid daca nu este accentuat. Aici poate intra in joc un regim de exercitii fizice relevante si usor de gestionat, deoarece acesta are potentialul de a-ti  imbunatati instantaneu starea de spirit si de a-ti spori in general concentrarea.

Acest lucru se datoreaza faptului ca exercitiile simple, cum ar fi joggingul, stimuleaza eliberarea a numeroase substante chimice si endorfine in snage si in creier, atenuand simptomele stresului, anxietatii si inclusiv a durerii, in unele cazuri. Mai mult, s-a dovedit, ca exercitiul fizic dimineata creste si nivelul de energie si pentru ziua urmatoare, atata timp cat te concentrezi pe obiective realizabile care se potrivesc fitness-ului si programului tau zilnic, oferindu-ti un “boost” dis de dimineata.

#5 Hidratarea, secretul unei dimineti active

Exista studii nenumarate care demonstreaza faptul ca hidratarea corecta in momentul care ne trezim ne influenteaza considerabil sanatatea mintala. Incepe-ti ziua cu un pahar de apa pe stomacul gol. Acest lucru te va ajuta sa te tresti mai rapid, punandu-ti corpul si psihicul intr-o stare de alerta, si oferindu-i motabolismului tau un elan. 

Inca un lucru important este evitarea consumului excesiv al cafelei, deoarece, ca la orice aliment, corpul se obisnuieste cu o anumita doza de cafeina, necesitand tot mai mult, pentru a-ti oferi nivelul cerut de corp. Te sfatuim, in primul rand, sa incerci sa nu consumi zilnic cafea, dar daca acest lucru nu este posibil (cum nu este pentru multi dintre noi) iti recomandam sa incerci sa te limitezi la cat mai putine cesti de cafea, incercand sa consumi cafea cu cat mai mult timp inainte de a te culca.